Tillväxtbolag är ett samlingsnamn för bolag som växer kraftig år efter år. H&M har till exempel vuxit med 10 % eller mer under massor av år. Under senare år har dock tillväxten minskat rejält och bolaget tappar sin status som tillväxtbolag. Tillväxt utan lönsamhet har premierats med väldigt höga värderingsmultiplar de senaste 10 åren på börsen, men om de kommer att göra det under kommande 10 år är svårare att avgöra.
En kassako är ett företag som har hög lönsamhet och genererar ett fint kassaflöde till sina aktieägare. Ett exempel på det är Telia. Där får man alltid en hög direktavkastning. En anledning till att Telia alltid ger en hög direktavkastning är att de har en låg tillväxt. Den låga tillväxten gör att Telia ses nästan som en obligation. Det ger Telia låga värderingsmultiplar och där med en hög direktavkastning.
Tillväxt eller kassako – vad ska man välja?
Allt beror på din strategi. Om du vill ha en trygg och stabil värdetillväxt är en bred portfölj med högutdelare en bra idé. Om du vill ta lite mer risk och ha möjlighet till lite högre avkastning så kan du istället välja att ha med lite tillväxtbolag i din portfölj.
Tips:
🔗 Levler.se | Ny svensk nätmäklare med 0 kr i courtage för alla fram till 2025-03-31.
🔗 Avanza.se | 0 kr i courtage & fondavgifter för alla med max 50 000 kr på kontot.
🔗 Nordnet.se | 0 kr i courtage & fondavgifter för alla med max 50 000 kr på kontot.
Dela upp dina pengar på olika nätmäklare för att handla med gratis courtage för en större summa. Det är gratis att öppna och att ha konto hos alla nätmäklarna ovan.
Kan man få både tillväxt och kassaflöde?
Ja det finns bolag som växer kraftigt och som även har ett fint kassaflöde. Dessa bolag värderas skyhögt på börsen. Det är dock för att de har förtjänat att värderas högt. Om du tror att bolaget kommer att fortsätta växa lika kraftigt och med samma eller bättre lönsamhet så kommer bolaget att fortsätta värderas högt i jämförelse med resten av marknaden. Du får alltså betala en premie för att få vara delägare i ett sådant fint tillväxtbolag som generar ett starkt kassaflöde.
H&M var tidigare ett sådant företag. De genererade fina kassaflöden och växte kraftigt. Därför belönades de med höga multiplar. Nu är inte läget likadant längre för H&M och multiplar har därför blivit betydligt lägre i takt med att marknaden förväntar sig en blygsam tillväxt.