Hur skriver man ett personligt brev?

Alla vill vi ha det perfekta personliga brevet som resulterar i att man får sitt drömjobb. Många tycker däremot att det är svårt att skriva ett personligt brev, men det behöver det inte vara! Det finns flera knep och tricks som man kan använda sig av för att få till en attraktiv text som kommer att utmärka sig i mängden ansökningar. 

Förklara varför du passar för tjänsten

När man skriver sitt personliga brev, brukar många beskriva vem man är och vilka intressen man har. Men glöm inte att förklara varför du passar för tjänsten som du söker. Beskriv vilka erfarenheter som gör att just du är den rätta kandidaten för jobbet. Om det är ett marknadsföringsjobb, kan du berätta att du har kunskap inom olika program, att du gillar att fotografera eller har att du har goda kunskaper när det gäller sociala medier. Ge exempel och framhäv de talanger som kan bidra till att företaget kan utvecklas. En viktig sak att också komma ihåg är att du bör skriva ett unikt personligt brev till vardera jobb som du söker. Tänk också på att texten ska vara anpassad till den tjänst du söker. Det ger dig betydligt större chans att få det yrke du som du söker.

Måla upp en bild av vem du är

Det finns oändligt med tips för ditt personliga brev. Ett av dem är att måla upp en bild av vem du är. Det kan du göra genom att beskriva dina karaktärsdrag. Är du glad, nyfiken eller noggrann, nämn det. Återigen, ge exempel på situationer som dessa personlighetsdrag märks. Ibland kan man också skriva om passande intressen. Många företag ser tävlingsinriktade människor som något mycket positivt, därför kan du berätta om vilken sport eller aktivitet du tycker om att utföra på fritiden. Behöver du hjälp med att måla upp en bild av vem du är, kika på alla personliga brev-exempel! 

Tips till ditt brev

  • Skriv en minnesvärd hälsning. Det första intrycket är alltid viktigt, oavsett om det är i skrift eller i verkliga livet. Skriv inte “Hej”, utan välj hellre en öppningsfras som gör att arbetsgivaren bättre kommer att komma ihåg dig. 
  • Glöm inte kontaktinformation. Det gör det enkelt för arbetsgivaren att kontakta dig snabbt och enkelt om hen finner ditt brev intressant. Ta med ditt för- och efternamn, mejladress, telefonnummer och i vissa fall kan man också skriva personnummer eller var man är bosatt. 
  • Presentera dina tidigare prestationer och erfarenheter. Att förklara vilka egenskaper som utmärker ens personlighet är viktigt. Men rada inte upp dem utan någon förklaring. Om du säger att du är organiserad, ge exempel på när du är det, förslagsvis att du organiserar din kalender och alltid är punktlig och förberedd för dina möten. 
  • Kort och koncist. Hur långt bör ditt personliga brev vara? Det finns inget rätt eller fel gällande denna fråga, men vanligtvis är det en A4 sida med en styckeindelad text. Man bör inte skriva för långt, för arbetsgivare har inte tid att läsa ett brev på flera sidor. Det bör inte heller vara för kort, då kan det ge ett torftigt intryck. På StudentJob hittar du ännu fler tips för ditt personliga brev och för ditt CV. Är du redo att börja söka jobb? Se alla lediga jobb på StudentJobs hemsida! Lycka till i din jobbprocess!