Produktkännedom och affärsmodell – Del 2

Detta är del 2 i vår analysskola som är skriven av Twitterprofilen @värdeinvesteraren

De olika delarna i vår fundamentala analysskola
Steg 1 – Marknadsanalys
Steg 2 – Produktkännedom & affärsmodell
Steg 3 – Ledning & ägarbild
Steg 4 – Vallgravar
Steg 5 – Resultaträkningen
Steg 6 – Balansräkningen och kassaflöden
Steg 7 – Värdering & nyckeltal
Steg 8 – Margin of safety

Klicka för att gå direkt till önskat steg

Välkomna till del två i analysskolan. Det här inlägget kommer fokusera på vikten av att man vet vad man äger för bolag och att man vet varför man också äger det. Om man inte vet hur bolaget tjänar pengar så är det ju svårt att sia om framtidsutsikterna. Jag har till exempel väldigt svårt att förstå IBM:s verksamhet och därför tycker jag det är enorm svårt att förutsäga hur IBM:s intjäningsförmåga kommer att se ut de närmaste åren.

Aktier är ingen lotterisedel och därför ska du fråga dig själv varför du köper aktier i bolaget innan du trycker på köpknappen.

Förstå produkterna och affärsmodellen

Bakom varje aktie finns ett bolag, glöm aldrig det. Ett aktieköp ska ses som en investering och inte en spekulation. Ett aktieinnehav är ett delägande i bolaget. Ägs tio procent av alla utstående aktier så ägs tio procent av bolaget och man är berättigad till tio procent av bolagets vinster. Aktier är inte lotterisedlar, det finns ett företag bakom varje aktie.

Investera därför i det du förstår. Skulle du överväga att köpa hela bolaget om du var miljardär? Om svaret är nej så ska du inte heller köpa aktier i bolaget, oavsett mängd. Kan du inte motivera varför du äger en aktie så ska du troligtvis inte äga den.

Know what you own, and know why you own it ” – Peter Lynch

Exempel på företag, deras affärsmodell och produkter

Det är ytterst viktigt att förstå företagets affärsmodell och företagets produkter eller tjänster. Ett företag som Catena Media (CTM) har till exempel en produkt/tjänst som är enkel att förstå men affärsmodellen är inte nödvändigtvis lika enkel att förstå, men än så viktigt. Catena Medias produkter är hemsidor som gör reklam för olika bettingsajter, casinon osv, enkelt eller hur. Affärsmodellen är en helt annan femma. Om man vill göra bra investeringar får man lägga ner den tid och energi som krävs för att läsa in sig på ämnet.

Kopparbergs (KBR MTF) är ett utmärkt exempel på ett företag som har en enkel produkt och en enkel affärsmodell. De tillverkar och säljer öl samt cider på pubar, barer, egna restauranger (John Scott´s) och systembolaget. Det är enkelt att vända sig till någon av ovannämnda kanaler för att köpa en öl eller en cider från Kopparbergs för att bedöma produkten.

Ett exempel på ett bolag som är svårt att förstå sig på är Hexagon B (HEXA B), läs bara Avanzas beskrivning av bolaget:

Hexagon är en global leverantör av informationsteknologi som används inom geospatiala och industriella företagsövergripande applikationer. Hexagons lösningar integrerar sensorer, mjukvara, industrikunskap och kunders arbetsflöden till intelligenta informationsekosystem som skapar beslutsunderlag. Hexagon är verksamt i 46 länder.

Bolaget är verksamt i 46 länder och har åtta stycken primära affärssegment. Av ren tillfällighet råkar jag veta väldigt mycket om ett av deras affärssegment, Manufacturing Intelligence, då jag jobbar med just detta. Jag har alltså en fördel mot marknaden om jag skulle analysera just det segmentet. Men när det kommer till de andra sju segmenten (Agriculture, Geospatial, Geosystems, Mining, Position Intelligence, Process, Power & Marine och Safety and Infrastructure) så har jag ingen aning om vad Hexagon gör.

Som ni kan se så är det väldigt svårt att begripa vad Hexagon gör och vad som kommer att driva deras vinstökning i framtiden. Vilket leder mig till nästa punkt.

Jobba smartare, inte hårdare

Jobba smartare och inte hårdare. Använd kunskap som du redan besitter för att upptäcka bolag som du kan analysera och studera. Det är denna kunskap som ger dig en edge mot marknaden. Varför ge dig in i branscher som du inte förstår dig på när detta kräver massor av arbete från din sida och risken för att du gör en felaktig bedömning är stor.

Exempel:
Per är ansvarig för bokföringen på en firma och arbetar med Fortnox (FNOX MTF) bokföringsprogram. Per inser att deras mjukvara är långt mycket bättre än konkurrenternas mjukvara som han arbetat med tidigare. Han beslutar sig för att titta närmare på bolaget och kommer fram till att bolaget har en stark balansräkning och att bolaget ser undervärderat ut.

Sannolikheten att Per upptäcker detta före mig som aldrig har hållit på med bokföring är väldigt stor. Per utnyttjade sin edge mot marknaden och det är precis det du borde göra när du letar efter investeringsprospekt. Många slänger bort sin kunskapsfördel mot marknaden och investerar i helt andra branscher.

Per kunde istället för att köpa Fortnox gett sig in i Fingerprint Cards B (FING B) för att han tycker att aktien verkar intressant och för att hans kollega på jobbet har tjänat väldigt mycket pengar genom investeringar i Fingerprint. Det borde vara ganska självklart att avgöra vilket scenario som är bäst. Använd din edge.

Tips:
Öppna konto gratis hos Avanza.se och Etoro.com/sv så kan du handla aktier courtagefritt (gratis). Hos Avanza får du ha max 50 000 kr på ditt konto för att handla aktier courtagefritt men hos Etoro är det obegränsat. Hos Etoro kan du dessutom handla med & utan hävstång i råvaror, index, valutor osv på nästan hela världens marknader.

Disclaimer 1: Your capital is at risk. Other fees apply. For more information, visit etoro.com/trading/fees. Disclaimer 2: Etoro erbjuder bland annat CFD-handel. 81 % av privatpersoner som handlar via Etoro förlorar pengar när de handlar med CFD:s. Du bör överväga om du förstår hur CFD:s fungerar och om du har råd att ta den höga risken att förlora dina pengar.

Går företaget bra så kommer aktien följa efter

Det finns en anledning till att aktier går upp och det är för att deras vinst ökar år efter år. Om företaget går bra så går aktien upp med tiden. Många köper aktier i bolag när de inte har en aning om vad bolaget gör eller hur det tjänar sina pengar. Det går inte att avgöra hur framtiden ser ut för bolaget om du inte förstår bolagets produkter eller deras affärsmodell. Fokusera därför på företag som är enkla att förstå sig eller på företag där du besitter en kunskapsfördel. Hur ska du annars kunna avgöra om företagets vinst kommer att öka i framtiden eller ej?

Exempel på min egen kunskapsfördel

En av mina stora hobbyer är tv- och datorspel, jag har ägnat en ohygglig mängd tid till att spela tv- och datorspel och känner därför att jag besitter en edge mot andra aktiesparare när det kommer till att bedöma spelbolag och deras produkter. Efter att ha spelat deras spel ”Payday 1” tyckte jag att Starbreeze B (STAR B) var ett intressant bolag att titta närmare på och efter en del efterforskning så bestämde jag mig för att investera i bolaget.

Detta var i augusti 2013 och innan den omvända spliten. Starbreeze var det första bolaget jag investerade i och inledde därmed min investerarkarriär. Jag köpte aktier när kursen stod i 0,18 kronor och sålde bort mig en månad senare på 0,25 öre. En vinst på 39 % procent är inte fy skam på en månad. Tänk om jag hade behållit mina Starbreeze-aktier, nu står aktien i cirka 17 kronor eller 1,7 kronor justerat för spliten. Nästan 10 gånger vad jag betalade för mina aktier. Nu har dock aktien kraschat efter det men generellt är det bra att vara långsiktig om man tror på bolaget och produkten. Tyvärr var jag en total nybörjare vid tillfället och förstod inte bättre.

Starbreeze är inte ett företag som är enkelt att förstå för den stora massan. Alla människor kan kliva in på mataffären och köpa en Coca-Cola och snabbt inse att det är en bra produkt, det kräver ingen större kunskap för detta. Men Gunnar 64 år gammal som aldrig har spelat tv- eller datorspel i sitt liv, har väldigt svårt att förstå vad Starbreeze gör. Men i och med mitt djupa tv- och datorspelsintresse så kände jag att jag hade en djup kunskap som grund för att göra en rättvis bedömning av deras nya produkt. Jag förstod produkten och jag förstod varför jag köpte och ägde aktien.

En enkel affärsmodell

Desto simplare affärsmodellen är desto bättre är det. Det är helt enkelt färre saker som kan gå fel över lång tid. Citat nedan är ett bra exempel på varför en simpel affärsmodell är fördelaktig.

Go for a business that any idiot can run – because sooner or later, any idiot is probably going to run it” – Peter Lynch

Återigen vill ja ta upp Hexagon som ett bra exempel. Det är ett extremt teknikintensivt bolag som är svårt att förstå sig på. Det är förmodligen ganska komplext att leda ett bolag som Hexagon men Ola Rollén har gjort det med bravur. Vad händer nära Ola inte längre är VD för bolaget? Kommer Hexagon fortsätta att prestera? Det är svårt att svara på den frågan och det medför en osäkerhet.

Stigande vinst- och omsättningstrend

En väldigt viktig faktor är att bolaget har en stabil omsättnings- och vinsthistorik. Om bolaget lyckas öka omsättningen och vinsten år efter år likt ett klockverk så ökar tillförlitligheten när man extrapolerar historiska vinster för att prediktera framtida vinster.

Liknelse:
Skulle du gifta dig med en bipolär kvinna eller man som genom sitt historiska beteende visat sig vara helt oberäknelig. Hans eller hennes historiska beteende borde tas i beaktande för att förutsäga hur denne kommer att agera i framtiden. På samma sätt som du inte skulle gifta dig men en bipolär person skulle du inte heller gifta dig med en främling. Att gifta sig med någon är ett stort åtagande och innan man gör det så vill man veta mycket om personens historia och man vill se en tydlig positiv trend. Att investera i ett bolag är också ett stort åtagande, begrunda ditt beslut därefter.

Jag tycker att liknelsen är rätt bra då jag ofta ser det som att jag gifter mig med en aktie. Om ingenting förändras i caset så säljer jag ogärna mina innehav om inte värderingen blir alldeles för ansträngd eller om framtidsutsikterna för bolaget ser dyster ut.

Var uppmärksam på investeringsmöjligheter i vardagen

Håll alltid ögonen öppna för nya investeringsmöjligheter. Jag har gått miste om många bra möjligheter som varit självklara nu i efterhand. Jag började använda Netflix Inc (NFLX) ganska tidigt och tyckte det var en superb tjänst men funderade aldrig på att investera i bolaget. Kursresan de senaste åren har varit bra, minst sagt. Bolaget är ett utmärkt exempel på något som många av oss använder dagligen och uppskattas av många. Det är en enkel produkt att förstå och detsamma gäller deras affärsmodell. Liknande möjligheter dyker upp hela tiden, det gäller bara att vara uppmärksam.

Jag vill avsluta med att poängtera någonting väldigt viktigt. Detta är bara första steget när man letar efter en investering. Bara för att du förstår och gillar ett bolag så betyder det inte att du ska investera i bolaget. Det finns många saker att ta i beaktelse innan en potentiell investering. Bolaget ska ha stabila ägare och ledas av kompetenta människor. Resultaträkningen och balansräkningen skall vara starka och bolaget ska ha starka vallgravar. Sist men inte minst så ska bolaget vara undervärderat. Detta kommer du lära dig i framtida delar i denna analysskola.