Cykler i alldagligvaruhandel

Jag satt och funderade på olika typer av cykler och hur de påverkar till exempel alldagligvaruhandeln.

Vi vet ju 1) att vi fortfarande behöver köpa till exempel mat även under sämre tider men att vi 2) tenderar att välja billigare varumärken än premiummärken för att minska våra kostnader. Så hur skulle man i praktiken kunna använda den här typen av kunskap till sin fördel? Det enkla och logiska svaret hade ju här varit att titta på företag som i större utsträckning säljer lågprisvarumärken i alldagligvaruhandeln eftersom den typen av produkter brukar säljas mer av under sämre ekonomiska tider. So far so good.

MEN, det är aldrig så enkelt att göra en analys. Jag vet, party pooper, sorry. Men, det kan ändå vara bra att ha i åtanke att om man nu gillar att omallokera i sin portfölj lite och leta efter bolag som påverkas mindre av ekonomiska cykler så är det kanske läge att sälja verkstadsbolag och kasta ett öga på alldagligvaruhandeln istället.

Håll utkik efter detta

Det ni i så fall bör hålla utkik efter är följande:

1. Vilken typ av varumärken säljer bolaget? I större utsträckning premium eller budget?

2. Hur har bolagets vinster påverkats under andra recessioner? Gå tillbaka till gamla rapporter försök skapa dig en bild av hur bolaget har lyckats parera cykler innan.2.1 Jämför detta med andra bolag i samma bransch, vad är skillnaden och ta reda på varför.

3. Gör en prognos (GÖR ALLTID PROGNOSER!!) för kommande kvartal/år Nu har du förhoppningsvis kunnat sortera fram ett par intressanta bolag som kanske passar bättre i en portfölj under en lågkonjunktur än – som jag nämnde ovan – verkstadsbolag eller bolag inom sällanköpsvaror. Oavsett så är det viktigt att du nu inför ett nytt börsår går igenom din portfölj, funderar över hur dina bolags vinster kommer att påverkas av en eventuell lågkonjunktur och sen skapa ännu bättre förutsättningar för dig och dina investeringar.