H&M, H&M, H&M…

Jag befinner mig just nu i Saariselkä i finska Lappland. Vi kom hit runt lunch igår och stannar till imorgon. Idag har vi varit vid en huskykennel och åkt hundsläde, får visa fler bilder från det en annan dag. Vi bor i en stuga med glastak och väggar för att kunna ligga och kika på norrsken under nätterna, så ikväll har vi legat i sängen efter middagen och sett norrsken, mysigt.

MEN, vi lämnar min lilla vinteravstickare och fokuserar istället på att H&M ju släppte sin rapport igår. Jag skrev innan rapporten kom att jag inte vågade tro att H&M skulle sänka utdelningen, vilket de inte heller gjorde sen, och att det som jag var mest intresserad av att titta på var lager, marginaler och onlineförsäljning. Så jag tänkte att vi kunde titta hur utvecklingen sett ut för H&M. Försäljningstillväxten kände vi ju till sedan innan, så det var inget nytt.

Låt oss börja med KJPs ord om H&Ms resultat för år 2018. Än en gång säger han att det varit tufft men att de ser vändningen runt hörnet. Han har upprepat detta som ett mantra i flera år och jag tycker inte att det känns trovärdigt längre. Självklart förstår jag att man på hans position behöver lyfta positiva indikatorer men det hela börjar kännas ganska… trött.

(…)

När det gäller KJPs VD-ord så tycker jag alltså att trovärdigheten är väldigt låg, kanske inte så konstigt.

Lagret hade vuxit ännu mer och så sent som vid Q3-rapporten sa H&M själva att lagersituationen är under kontroll, att det som finns på lagret är av ”hög kvalitet” och från senare kollektioner vilket skulle innebära att de framöver inte kommer att behöva rea ut lika mycket som innan. Även detta är samma mantra som de upprepat om och om igen. Nu uppgår varulagret till 37 721 MSEK vilket är en ökning med 12 procent i SEK jämfört med förra året och utgjorde 17,9 procent av omsättningen exklusive moms. Med tanke på vad jag redan tagit upp angående trovärdighet så lägger inte jag jättemycket vikt vid att de återigen säger att situationen kommer att bli bättre. Jag tror det först när jag faktiskt ser det i siffrorna.

Bruttomarginalen föll från 54 till 52,7 procent för helåret 2018 vilket tyvärr lämnar mycket att önska. Den 23 januari 2018 skrev jag ett inlägg om mina tankar kring 2017 innan de släppte rapport för det året, då skrev jag följande efter att ha satt prognosen 53,5 procent för 2017 (som sen alltså visade sig vara 54 procent, inte långt bort mao).

52,7 procent ligger ju ganska bra i intervallet som jag trodde var rimligt för kommande år… Men vad vet jag om H&M – efter det inlägget var det många som kallade mig efterbliven 🙂

Om vi kikar på H&Ms försäljning istället så kan vi konstatera att nettoomsättningen ökade med 3 procent i lokal valuta under hela året till 210 400 msek (2017: 200 004 msek). Av den utgjorde onlineförsäljningen 14,5 procent av H&Ms totala försäljning mot 2017 års 12,5 procent. I lokala valutor ökade onlineförsäljningen med 21 procent. Det är bra siffror, men dessa är bara bra om H&M får kontroll på sina kostnader. För faktum kvarstår att resultatet för 2018 är lägre än förra året.

Jag står fast vid vad jag tidigare sagt – jag köper inte ett bolag med sjunkande vinst i en konkurrensutsatt bransch, framförallt inte med för höga multiplar. Idag värderas H&M till p/e 18,39. Om trenden håller i sig vad gäller H&Ms sjunkande vinst är det inte alls konstigt att tänka sig att EPS(VPA) hamnar på 6-7 kr nästa år, om H&Ms aktiekurs fortfarande handlas till dagens nivåer om ca 140 kr skulle det innebära att H&M handlas till p/e 20-23. Det ÄR mycket för ett bolag som inte växer så snabbt som de gjorde tidigare.

Jag skulle vilja träffa KJP och lyssna på vad han har att säga, för jag missar uppenbarligen något. Jag tror inte att det är inkompetenta personer bakom H&M, jag tror att det finns en slags plan men att det är extremt svårt att vända ett bolag som idag omsätter över 200 miljarder kronor(!).

…Jag har alltså stor respekt för KJP men inte för börsens förmåga att värdera bolaget. Marknaden är INTE effektiv. 😉

/A

2 Comments

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.