Jämförbara marknader och mobile payments

Kul sak: jag ljög för min frisör (inte varit hos frisören på två år hehe) när hon frågade varför mitt hår var snett. Jag sa att jag inte hade någon aning när jag egentligen visste att det måste berott på att jag bett Micke klippa mina toppar emellanåt senaste året. Hon fick i alla fall kapa typ en decimeter för att rädda upp mitt sneda svall, haha. Oh well. 

Jag tänkte precis säga att jag tagit ledigt i helgen igen men inser att stänga ned jobb kl 23 en lördag kanske inte riktigt platsar under kategorin ”ledig”, men vad vet jag. Igår promenerade vi i alla fall bort till julmarknaden i Gamla Stan, mötte upp Camilla och åt en spontanmiddag på ett franskt litet ställe.

Jag tänkte dock varken fokusera på mitt hår eller restaurangtips utan istället prata lite om vikten av att titta på jämförbara marknader när du analyserar nya produkter och tjänster. Idag kommer jag framförallt att fokusera på mobile payments och prata om varför USA är mycket långsammare än Kina med att adaptera detta smidiga fenomen.

Först och främst är det viktigt att komma ihåg att innan Kina gick över till mobilbetalningar så skedde de flesta transaktioner med cash. Förutom att det här ledde till att många människor stod utanför det finansiella systemet så var det också opraktiskt att t ex vid resor behöva ta med hela väskor med kontanter eller att alltid betala hyra med lösa pengar. Skillnaden mellan USA och Kina som potentiell mottaglig marknad för den här typen av tjänster är att i Kina så var det ett faktiskt problem som skulle lösas medan i USA så används redan t ex kreditkortslösningar och man upplever alltså inte att det finns ett problem att lösa och således blir det svårare att övertala amerikanerna att gå över till mobilbetalningar från att använda kort.

Vi är alltid mer mottagliga för förändring om det finns en anledning att ändra vårt beteende. Om inte, så är människan, som ni vet, ganska ovilliga till förändring.

Vad kan vi egentligen lära oss från det här exemplet? Se alltid till att marknader har jämförbara förutsättningar och utgångslägen när du funderar på om en produkt som är populär i en specifik geografisk region kommer att bli det även i en annan. Vad gäller just den här typen av mobile payments så är jag, och många bolag som arbetar med lösningar, ganska övertygade om att det kommer även hit i större utsträckning än nu, men kanske i ett något annat format som gör att vi upplever att den nya tjänsten faktiskt löser ett problem.

Dr Pippa Malmgren sa i intervjun som Future Skills (klick!) gjorde med henne att hon tror att med framtidens finansiella system så kommer vi t ex inte ens att behöva deklarera själva. Eftersom alla transaktioner kommer att vara spårbara så kommer det helt sköta sig självt. Å ena sidan är det en positiv effekt av den typen av datasamling vi håller på med idag, men å andra sidan får man fråga ”at what cost”. Dr Malmgren berättade bland annat att informationen som samlas in idag i vissa fall används för att ta reda på när par är nära att skilja sig och då dra ned den part med lägre inkomsts kreditgräns – vilket leder till mer säkerhet för banken – men mindre ekonomiskt utrymme för den som behöver det just då.

…Det var ett sidospår. Lyssna på intervjun dock, den var helt fantastisk!

/A

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.