Spotify Q3 och nyckeltal som jag inte använder

Jag sitter just nu på Katapults kontor i Oslo. Kul att träffa hela Katapultfamiljen och få chansen att hänga lite med Abbey igen. Jag åker hem redan sent ikväll för imorgon bitti har jag ett möte som jag sett fram emot länge. Ska skriva ett inlägg om mina tankar kring Jordan Peterson och equality of outcome och equality of opportunity så fort jag hinner eftersom vi var på Cirkus igår och lyssnade på honom med några vänner.

Jag skriver ju ibland om ”first and second level thinking” men insåg precis att eftersom större delen av marknaden är first level thinkers så är det inte speciellt lönsamt att försöka ligga steget före, hehe. Skämt åsido, jag tänkte att eftersom jag pratade om mina tankar kring H&M och Tesla förra veckan så kan jag fylla på med ett bolag som jag faktiskt är positiv till – Spotify.

Q3 i korthet: lägre rörelseförluster än väntat, intäkter och nya betalande kunder i linje med förväntningar men sänkt prognos från bolaget själva för antal betalande kunder i slutet av året (från tidigare 97 miljoner bet användare till 93-96 miljoner).

Det var framförallt sänkt guidance från Spot som gjorde att aktiekursen tog stryk och stängde på -5,7 procent under rapportdagen men även på grund av sjunkande intäkter per användare (ARPU – som är ett ganska värdelöst mått i sig, återkommer). Jag köper inte mer aktier, men det har inte med bolaget i sig att göra utan konjunkturläget (och det är ingen nyhet att jag allokerar mer till råvaror och därmed inte utökar positioner i enstaka bolag).


Innan vi går vidare och faktiskt tittar på rapporten så vill jag förklara varför jag tycker att ARPU och ASP är två mått som inte fyller någon större funktion (kommer väl bli halshuggen av alla nyckeltalslovers för det här).

ARPU, eller Average Revenue Per User, visar alltså den genomsnittliga intäkten per kund. ARPU räknas ut genom att ta alla bolagets intäkter och dividera med antal användare. ARPU KAN vara användbart om det gäller ett enproduktsbolag som endast säljer sin produkt/tjänst i en region. Men i fall som t ex Spotify, där tjänsten distribueras för olika priser i olika länder så blir inte måttet speciellt användbart. Det som är mer intressant är såklart omsättningstillväxt eller prislistan per region, typ ARPU like for like (perfekt för alla retailälskare).

Ett annat värdelöst värderingsmått (pun intended) är ASP eller Average Selling Price. ASP avser alltså medelpriset för alla produkter som sålts. Vid första anblick förstår jag om det känns som ett mått som eventuellt kan vara användbart, men om vi tänker oss att ett företag har produkter och tjänster som de säljer inom prisintervall om 1000 USD – 5000 000 USD så förstår ni att ASP inte ger någon som helst användbar information alls. ASP kan ju faktiskt se positiv ut trots att intäkterna minskar, vilket vilseleder dem som väljer att lägga för stor vikt vid ASP i sin analys.

Varje gång du använder ett nyckeltal – fråga dig själv vad syftet är. Vad ska du använda information om ASP eller ARPU till i din analys som faktiskt medför NY kunskap som kan vara användbar. Flest nyckeltal vinner inte. Framförallt inte om de inte ens medför ny kunskap om ett bolag som kan vara avgörande för ditt investeringsbeslut.

Alltså, det enda vi egentligen är intresserade av är hur ser intäkter/kostnader ut idag, vad är förväntningarna på imorgon, hur planerar bolaget att nå dit och slutligen – vad är jag beredd att betala för det?


SÅ, om vi återgår till Spotify och funderar på vad vi är beredda att betala idag för potentiell vinst imorgon. Idag värderar marknaden Spotify till ca 25,8 B USD. Vi vet att även om bruttomarginalen om 25,3 procent under tredje kvartalet var högre än samma period föregående år (2017 Q3: 22,3 procent) så var den något lägre än andra kvartalet i år. Detta förklaras med kostnader i samband med marknadsföringskampanjer som student- och familjeerbjudande. Detta brukar enligt Spot påverka marginalerna under första och tredje kvartalet och väntas vara en fortsatt säsongseffekt så länge de fortsätter med den typen av kampanjer. Vi ska kika lite på omsättningen men innan vi gör det bör vi titta på användartillväxt.

Av naturliga skäl delas kunderna in i ad-supported MAU (monthly active users) och premium subscribers. Under Q3 2018 hade Spotify, precis enligt förväntan, 191 miljoner MAU (+28 procent Y/Y) varav 87 miljoner premium subscribers (+40 procent Y/Y) och bolagets egna prognos för Q4 2018 ligger på 199-206 miljoner MAU varav 93-96 miljoner premium.

Men, låt oss titta på omsättning:

M euro

Ovan ser vi alltså Spotifys omsättning sedan 2013 med ett estimat för helår 2018 baserat på Spotifys egna prognoser för fjärde kvartalet (1,35-1,55 b euro Q4 2018) samt omsättningen uppdelad kvartalsvis för 2018 med ett estimat för sista kvartalet. Baserat på siffrorna ovan skulle det innebära en omsättningstillväxt om strax över 27 procent för 2018.

Här skulle nog Micke ha velat tillägga något om att andraderivatan är negativ men jag utelämnar det och tycker att Spot är fortsatt intressant om de håller sig över en omsättningstillväxt på 20 procent årligen (vilket de iaf kommer att göra under 2018) och har fortsatt kontroll på kostnader.

Nu har vi bara tittat på ett fåtal parametrar och dessa räcker inte för att skapa en helhetsbild av bolaget. Jag utelämnar alltså mängder av data som hade varit intressant att titta på. Men å andra sidan är inte detta inlägg en analys utan bara mina tankar om Spotify just nu. Angående min reaktion på rapporten så är det precis som jag skrev ovan inget som förändrats. Jag har kvar min position, köper inte mer men skalar inte ur heller.

Men för att återkoppla till det jag skrev ovan: var befinner sig bolaget idag, hur ser förväntningar ut och hur ska de ta sig dit? Jag tycker faktiskt att Spotify besvarar det i senaste rapporten och ÄR transparenta som skruvade ned prognos för premium subscribers (till skillnad från andra bolag där man lovar tunnlar mellan olika städer på 6 månader eller en produktionstakt om 5000 bilar per vecka utan att ha produktionskapacitet hehe).

Jag tänkte egentligen bara fokusera på siffrorna i sig men det kan också vara värt att nämna de samarbeten som Spotify rullat ut med Samsung, Sky i UK och Irland samt DAZN i Japan.

…Så, tack Daniel Ek och Spot för det här kvartalet och trots att marknaden kanske inte älskade att ni skruvande ned era egna prognoser för antal premiumkunder i slutet av året så gillar iaf jag er ändå och tycker att det är skönt med transparens.

Ikväll hoppas jag att en sak som gjort mig ledsen i ett par dagar ska lösa sig men tills dess ska jag återgå till min lilla VC-familj här i Oslo. Abbey kom precis in på mitt lilla kontor här och sa att han och hans partner i Esusu hade hypat upp mig för resten av gänget så nu måste jag steppa upp mitt game och leverera lite, haha. Men eftersom detta ändå är ett inlägg om Spotify så känns det fel att inte avsluta med en låt som går varm i mina lurar just nu. (Klick!)

/A

1 Comment

  1. Det som gör Spotify lite speciellt är ju att de verkar sakna s.k. skalningsfördelar. Fler kunder innebär att skivbolagen får mer betalt, men samtidigt ökar Spotifys kostnader, nämligen administration och infrastruktur (servrar m.m.). Har personligen mycket svårt att se Spotify som ekonomiskt attraktivt. Verkar inte finnas så mycket som tyder på att andelen betalande kunder kommer öka väsentligt heller, vilket annars hade kunnat förbättra situationen.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.