H&M under förväntan men aktiekursen drar

Så här såg laguppställningen ut imorse när jag gästade Di TV för att kommentera H&Ms Q3-rapport live. Anders Hägerstrand saknas på bild dock!

Så, hur gick det egentligen? H&M är i skrivande stund upp ca 10,4 procent och om man inte ens slängt ett öga på rapporten utan bara sitter och tittar på aktiekursen så borde ju det vara tecken på att rapporten kom in långt över förväntan. Typ bruttomarginal om över 60 procent och ett lager som gått från ca 33 mdr till under 10 mdr på grund av stark försäljning (utan några som helst reor såklart) men så ser faktiskt inte verkligheten ut.

Det som var positivt i rapporten var att onlinehandeln hade ökat med 32 procent, mycket starkt. Det här säger att H&M verkligen börjar få lite koll på sin närvaro på nätet. Bruttomarginalen låg på 50,3 procent, vilket kan jämföras med förväntningarna om 50,1 procent. Ingen jätteskillnad i och för sig, och fortfarande lägre än samma period föregående år (51,4 procent).

Men, det var inte bara guld och gröna skogar i rapporten. Precis som H&M flaggat lite för så hade logistikproblemen i USA, Frankrike, Belgien och Italien påverkat resultatet negativt och medfört extra kostnader om 400 msek, dessutom sjönk försäljningen under den här perioden med totalt 8 procent i lokal valuta på dessa marknader.

Men, jag tycker framförallt att två saker är intressanta just nu. H&Ms lagersituation hade inte förbättrats ett dugg utan tvärtom ökat med 15 procent till 38 719 msek. Trots det säger bolaget själva att ”lagersituationen är under kontroll” vilket gör att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Det andra, förutom lagret, är den totala omsättningstillväxten för Q1-Q3 2018. Just nu ligger på bolaget på + 1 procent i lokal valuta trots att det egna målet är en ökning om 10-15 procent årligen. Lägg då till ökande kostnader som lett till ett nettoresultat om -20 procent under Q3 jämfört med samma period föregående år eller -29 procent under Q1-Q3 2018 jämfört med Q1-Q3 2017.

…sen skulle jag kunna skriva en uppsats om varför de kommer bli tvungna att sänka utdelningen eftersom det inte finns en chans att H&M ens når upp till ett VPA som är i närheten av 9:75 sek och då har jag inte ens börjat prata om hur mycket en bibehållen utdelning skulle överstiga det fria kassaflödet (177 procent för 2017).

Nej, jag är inte övertygad om att det vänt för H&M. 🙂

/A

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.