Inditex Q1 och H&M Q2

Inte en kostym från Inditex/Zara eller H&M

Jag har kommit in i ett bra flow med ett projekt jag jobbar med vid sidan som rör min tillgångsallokering. Så hela kvällen igår satt jag och en vän och jobbade med att förfina strategin. Vi har bland annat skapat ett eget index bestående av en mix mellan spannmål och softs för att kunna kika på relativvärdering till aktier. Idag ser planerna inte helt annorlunda ut. Jag ska på en bolagsstämma på förmiddagen, sen en jobblunch och efter det jobba undan och sen fortsätta titta på spreadar mellan guld/aktier och softs/aktier. Kul tjej tänker ni, party animal.

MEN, det var kanske inte riktigt det jag tänkte ta upp här. Ni är nog trötta på mig och mina råvaror vid det här laget så jag tänkte prata om mitt andra huvudämne (hehe) – H&M och retail. Eller kanske framförallt vad Inditex’s nyutkomna rapport för perioden mellan 1 februari – 30 april 2018 kan ge oss för hint angående H&Ms försäljningssiffror som kommer ut imorgon.

Inditex nettoomsättning för första kvartalet i det brutna räkenskapsåret om 2018/2019 landade på 5,65 miljarder euro, vilket blir cirka 57,3 miljarder SEK (växlar till SEK för att jämföra med H&M). Jämfört med samma period föregående år är det en ökning med blygsamma 2 procent och väntat var 5,82 miljarder euro eller 59 miljarder SEK. Bruttomarginalen ökade från 58,2 procent Q1 2017 till 58,9 procent i år. Resultatet efter skatt uppgick till 668 miljoner euro eller cirka 6,8 miljarder SEK mot väntade 644 miljoner euro eller 6,5 miljarder SEK.

Det vi kan säga är alltså att försäljningen i sig inte nådde upp till förväntan men att resultatet räddades av högre marginaler – en lyx som H&M tyvärr inte kunnat visa upp de senaste kvartalen.

Från Inditex’s helårsrapport för 2017

Jag hade ju hoppats på att marknaderna skulle vara lite bättre specade för att kunna göra en rättvis bedömning. Vi vet till exempel att Tyskland stod för 16 procent av H&Ms omsättning under 2017, ”Rest of Europe” är ju pretty big men vi får använda den data vi har helt enkelt. Jag undrar hur den konversationen gick på huvudkontoret?
– Hur ska vi dela upp marknaderna för redovisning av försäljning?
– Spanien… och resten av världen?
– Är inte det för… brett?
– Okej… Spanien, USA, ”resten av Europa” och den där andra delen där Kina ingår.

…Sorry, tillbaka till ämnet.

Så okej, Spanien står för cirka 17 procent av Inditex’s omsättning och USA för cirka 15 procent. ”Rest of Europe” (haha) står för 47 procent. För H&M har vi som bekant lite bättre spec som ni kan se nedan:

Men okej, det kanske går att dra någon slags jämförelse mellan Inditex’s och H&Ms största marknader.

Det vore oseriöst att dra en slutsats eftersom det finns för lite information att jämföra, men jag tänker göra en låtsasanalys ändå. Det vi vet är i alla fall att Inditex’s rapport inte var över förväntan på grund av bra försäljning – tvärtom. Försäljningen kom in under förväntan men pga högre marginaler var ändå resultatet högre än väntat. Imorgon släpper H&M endast försäljningssiffror, själva rapporten för andra kvartalet får vi vänta ett par veckor på, men om Inditex’s försäljning säger något om H&Ms försäljning så är det alltså att den kommer att vara svag. Igen.

Vad tror ni?

/A

2 Comments

  1. Jättebra inlägg! Du har verkligen givit mig förståelse för vikten av att ha olika tillgångsslag och du beskriver det så bra! Tänkte fråga kan inte du göra ett inlägg med tips på investerings/aktier böcker du tycker är bra? 🙂

  2. Textilföretag ingen i Tyskland har väl ändå gått hyggligt på senare tid, sedan hur stor del av dem som är HM:s vette katten, men om vi gissar att de två delarna kanske tar ut varandra. Sedan har ju euron varit stark en tid nu, Inditex har ju sina kostnader i hög grad där medan HM omvänt har mycket försäljning i euro. Att HM inte dubblat försäljningen tror jag inte någon gissar på men kan inte den långvariga valutamotvinden nu ha mojnat en gnutta för HM nu medan det omvända gäller Inditex? Har själv inga HM utan köpte i vintras med gav på 143 men nöjde mig med att sälja när den var på god väg mot 150 i våras, så vi får se om det var för pessimistiskt.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.