Bomull och bruttomarginal

Många verkade uppskatta det inlägg jag skrev om arbetslöshet och högkonjunkturer. Jag har ju tidigare skrivit om hur riskaptiten ökar ju längre in i en konjunktur vi kommer och det beror ju delvis på att människor upplever att de har mer pengar och därmed har råd att ta högre risk. Mer om det i ett annat inlägg, eller så kan du läsa detta där jag skriver om just riskaptit lång tid efter en korrektion på marknaden.

När jag var med i Di TV i fredags morse fick jag ”miljonfrågan”, alltså hur jag skulle investera en miljon kronor på några få års sikt. Klicka på bilden ovan så kan du komma till klippet. 

I mitt hemmasnickrade index (som jag pratar om i klippet) ingår bomull, kakao, kaffe, sojabönor, vete, ris, majs och socker. Dessa åtta är likaviktade och det beror på att jag endast använder indexet för att titta på relativvärdering mellan aktier och dessa åtta tillgångar innan jag tittar på respektive enskild tillgång. För att sen välja ut enskilda råvaror gör jag ytterligare analyser. Jag kan skriva ett eget inlägg om just analysprocessen, för den är något för komplicerad för att bara skriva kort om i förbifarten, men jag ville bara visa grafen nedan:

S&P 500 mot softs (alltså mitt eget index) från 1998 till januari 2018. Som ni ser är aktier i relation till råvaror dyra just nu.

I mitt index och en av de tillgångar som jag alltså tittar på ingår bomull. Jag har ju pratat tidigare om att man även vid aktieanalys behöver ha koll på de råvaror som används i produktionen eftersom priserna på råvarorna som används påverkar bolagens marginaler. Ett sådant exempel är just bomull för H&M – vilket är vad jag tänkte titta på idag.

H&Ms försäljningssiffror för andra kvartalet släpptes i fredags och de kommer ut med sin halvårsrapport om ett par veckor. De senaste kvartalen har vi sett problem med att nå sina uppsatta omsättningsmål och sjunkande bruttomarginaler.

H&M har själva nämnt att marginalerna bland annat pressats på grund av lansering av nya varumärken, realisation av kollektioner som inte sålt etc. I rapporten för 2017 nämner de dock även en annan sak, nämligen följande:

Råvarupriser har alltså haft en negativ påverkan på H&Ms bruttomarginaler. För första kvartalet 2018 skriver de följande:

Bomull, som man ju kan tänka sig utgör en ganska stor del av H&Ms produktion har stigit kraftigt i pris under de senaste månaderna.

Nu framgår det tyvärr inte exakt hur stor del av H&Ms kostnader som beror på bomull, men ponera att det utgör 1 procent av H&Ms kostnader för sålda varor (som 2017 landade på 91 914 msek), alltså cirka 919 msek, så skulle den senaste tidens prisökning på bomull om mer än 25 procent leda till att kostnaden istället hamnar på 1 148 msek.

Om man sätter det i relation till H&Ms nettoomsättning så är det såklart bara en liten del, men det är viktigt att komma ihåg att H&M inte bara tampas med interna organisatoriska problem utan att yttre faktorer – som till exempel detta – inte hjälper H&Ms case.

Jag tror att rapporten som kommer i slutet av juni kommer att visa på fortsatt mörker för klädjätten. Försäljningen ökar inte, de lanserar nya varumärken – något som är extremt kostsamt – varulagret ökar och flera andra faktorer pekar på att det kommer att bli ett tufft 2018.

Tror ni att vi kommer att se en vändning inom en överskådlig framtid? Jag tror som jag sa i Di Börsmorgon att H&M skulle kunna lära sig ett och annat av konkurrenten Inditex som trots svag försäljning fortfarande lyckas öka vinsten i bolaget.

/A

 

1 Comment

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.