Lördag och magsår

Igår eftermiddag hade jag ett möte med mitt bokförlag och kände mig på vägen hem lite matt. Jag har vaknat med ganska kraftig huvudvärk senaste veckan men tänkt att det kanske har berott på stress osv. Jag har därför sovit i princip direkt efter jobbet för att sen gå ut med hundarna och gå och lägga mig igen kring kl 21 (rolig tjej). Men igår när jag kom hem från sista mötet så började jag må jätteilla och ganska snart kände jag igen symptomen från mina tidigare magsår. Som tur var har jag medicin kvar hemma men kvällen var mindre kul när jag kräktes flera gånger (sorry för tmi). Imorse mådde jag dock mycket bättre och en stund efter att jag fått i mig lite mer mediciner så kände jag mig som vanligt igen.

Tyvärr är det enklare sagt än gjort att dra ned på tempot för mig. Jag kan inte bara släppa en eller flera delar. Däremot kan jag vara snällare mot kroppen. Micke brukar säga att man inte har tid att missa träningen just för att det förebygger skador och sjukdomar. När jag hade mitt första magsår för några år sedan drack jag efter det inte alkohol alls på nästan två år. Istället tränade jag fem till sju dagar i veckan och gick marathon på söndagarna (nej, det finns inget som heter ”lagom” i min värld). Får se om jag kan hitta en balans någonstans mitt emellan kärleken till arbetet och tid till träning.

/A

6 Comments

  1. Känner igen det där ”det finns inget lagom” 🙂
    Ett lyxproblem, men att få ägna dagarna till saker man brinner för till 100%, gör det svårt att stänga ner och tänka ”nu ska jag vila”. För vila är tråkigt och göra är kul. Jag försöker aktivt boka in tråk-tid för återhämtning och inspiration. Inte alltid lätt att hålla!

    1. Smart tips! Jag försöker pussla in mer tid till träning och längre promenader med hundarna! Tänker att man kommer långt med rörelse och frisk luft!

  2. Om det inte finns något lagom så kommer du också alltid att få dras med magsår eller annan problematik. Det är ett faktum du nog måste acceptera och sen fråga dig om du vill ha det så? Vad är balans för dig? (Skitsvårt att svara på, olika för alla och förändrar sig dessutom genom livet) Oftast blir svaret: jag vet inte. Så man måste prova sig fram. Här kommer ett tips till dig. Du är grym på att förstå börsen, investeringar sparande osv. Du kan se förutsättningarna (faktan) samt hur saker fungerar och hänger ihop (detta beror på detta som påverkar detta osv). Du är också väldigt bra på att förklara för andra så att de förstår hur man kan tänka gällande investeringar och sparande. Använd samma strategi som du använt när du kommit fram till din investeringsfilosofi/strategi för att förstå hur du ska lägga upp en filosofi/strategi för dig själv. Du själv är investeringen – ”livet” (arbete, träning, träffa vänner, umgås med familj/partner, egna intressen osv) är de förutsättningarna du måste acceptera och förhålla dig till. Hur ska du få dig själv att utvecklas optimalt? Må så bra psykiskt och fysiskt som du kan? Dina handlingar och tankar påverkar ditt psyke och din kropps mående, och dina handlingar och tankar kring dina investeringar påverkar dina pengars utveckling. Går du all in på börsen? Med dina investeringar? Nej, istället förespråkar du tydligt variation i tillgångsslag, olika typer av investeringar osv. Du anpassar också din strategi när förutsättningarna ändras. Balans! Om du kan göra det där så kan du självklart göra det gällande dig skälv och din hälsa. Du har bara inte hittat sin strategi ännu 😉 Lycka till och fortsätt inspirera alla runt om dig! Du är grym. //Jenny

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *