Kunder, konsumenter och konsumister

Jag har ett litet tag letat efter en ring. Jag bär inte så mycket smycken och vill ha ett par tidlösa, fina smycken som jag aldrig behöver ta av mig. Jag fick ett halsband med pavéhjärta med diamanter av Micke i julklapp (ironin i att han tycker att diamanter är värdelösa och att världen är inlurad i en diamantbubbla, hehe) och nu köpte jag en ring med safirer här nere i Sri Lanka. Just safirer, rubiner och till viss del diamanter är mycket billigare här nere, så jag fick ett pris som motsvarade en tiondel mot om jag hade köpt ringen i Sverige.

Många grattade oss till ”förlovningen”, men tyvärr var det ingen som friade utan bara min plånbok som blev lite tunnare.

På tal om att köpa saker så tänkte jag utveckla det jag skrev i mitt blogginlägg om olika sektorer och branscher att titta på i en tillväxtmarknad. Där skrev jag att när våra bostäder stiger i pris upplever vi att vi har mer pengar även om vi inte hade tänkt sälja bostaden. Detta leder till mer konsumtion för pengar som vi inte har och det skapas till slut en kreditbubbla.

Men låt oss börja med begreppen ”kunder”, ”konsumenter” och ”konsumister”. Det sistnämnda ordet använder vi oss av hemma men vi tror att vi hämtat det från Alexander Bard, jag tänker i alla fall inte ta någon cred för ordet. När man läser marknadsföring så delar man upp ”kunder” och ”konsumenter”. Enkelt förklarat innebär ”kunder” den grupp som köper produkten och ”konsumenter” den grupp som använder produkten. För att lyckas med sin marknadsföring så måste man alltså nå både kunder och konsumenter. Eftersom grupperna kan skilja sig åt (”kunden” kan vara segmentet småbarnsföräldrar och ”konsumenten” deras barn) är det viktigt att hitta en balans i sin kommunikation för att nå båda.

Konsumister” däremot är en grupp människor som lever för att konsumera – alltså handla för handlandets skull. Känner du igen fenomenet att handla kläder eller prylar så fort du fått lön eller sista veckan innan den 25:e varje månad tycka att det sinar på kontot? Att vara en konsumist handlar om att handla utan att vare sig tänka på konsekvenser eller planera sina köp.

Vårt samhälle och vår ekonomi är dessvärre uppbyggd på den senare kategorin. Vi blir indoktrinerade i att konsumtion är lika med lycka. Första boken jag läste i år var ”How An Economy Grows And Why It Crashes” av Peter Schiff. Den går steg för steg igenom, precis som titeln avslöjar, hur en ekonomi byggs upp och vilka faktorer som senare gör att ekonomin kraschar. Jag kommer att skriva ett blogginlägg om just det, och med hjälp av Peter Schiff, gå igenom steg för steg (också kopplat till vilka sektorer man kan titta på i en tillväxtmarknad) hur det går till när en ekonomi växer och hur vår konsumtion utan eftertanke (möjliggjort av politiker som premierar belåning framför sparande och investeringar) till slut leder till att ekonomin likt 2007-2008 faktiskt fallerar.

Är du, eller har någon gång varit, fast i ”konsumistfällan”?

/A

8 thoughts on “Kunder, konsumenter och konsumister”

  1. Hehe, jag reagerade över ”tyvärr” var det ingen som friade
    Kan det vara så att Svahn, precis som sambo KTM, väntar på ett frieri? ;D

    Men ja, jag har varit fast i konsumistfällan. Det började i tidig ålder då jag allt för ofta köpte dyra spel för mina pengar. I senare liv kanske det inte varit allt för mycket spel, men samtidigt galet mycket annat som jag inte behövt.

    Nu har jag börjat tänka om. Funderar alltid en dag extra över om jag behöver prylen, ute-lunchen eller vad det än må vara.

    I stället fyller jag på i mina favoritbolag kontinuerligt. Det är mycket roligare 🙂
    Kronan till Miljonen – för varje krona är början på en ny miljon

    1. Haha, jag hade inte klagat om han friade men det går lika bra ändå! Bröllop kostar ju lite, är det kanske därför KTM också dröjer? 😉

      Japp, men när man väl kommit ur det så blir det så tydligt hur märkligt det faktiskt är att köpa saker på automatik. Dessutom tror jag att man blir lyckligare om man lär sig att hitta glädje i andra saker än ”fina saker”.

      1. Saken är den att sambo KTM gärna vill göra ett så billigt bröllop som möjligt. Hon ser på lite videos här och var kring bröllop och pratar om det hela tiden. Så du är inte ensam om att vänta 😉 Efter att ha lyssnat på Mickes råd genom åren väntar jag nog ett tag till dock

        1. Haha, kärleken mäts ju som tur var inte i bröllop så det är inget måste! Jag är inte ens säker på att jag rent juridiskt skulle vilja binda mig till någon annan, är skönare att alltid vara tillsammans för att man väljer det, inte för att det är ”jobbigt” att skilja sig 😉

  2. Aldrig varit och kommer aldrig vara. Av någon anledning har jag varit ”minimalist/anti konsumtion” så länge jag minns. Däremot är min svaga punkt resa, så det som tidigt i livet borde sparats restes upp. Resultatet blev mindre pengar men sjukt mycket erfarenheter (som bland annat ledde till drömjobbet under en tid innan finanskrisen sabbade allt….).
    Och bröllop måste inte vara dyra vet du väl. Vi gifte oss på stranden (inga anhörigs var med) på en privat ö i Thailand och hade bara en middagsbjudning för familjen när vi kom hem.
    Jag kan ordna samma ö till er om jag får kolla på vigseln 😉

    1. Jag reser också helst av allt! Tycker att upplevelser och möten med nya människor är lite meningen med livet!

      Hehe, kanske skulla livestreama vårt Syding-Svahnska bröllop?

  3. Roligt att du skriver om konsumister/hållbar konsumtion och anar ett lätt konsumtionskritiskt/tillväxtkritiskt anslag. Ser fram emot att läsa inlägget!

    Har det mesta jag behöver och köper mest kvalitet. Mina enda konsumistlaster där det kan bli spontanköp är böcker och växter.

    Passa på att äta lankesisk kokossambol och dhal! Världsklass på maten där!

  4. Ja, men nu har jag köpstopp och inriktar mig på att spara så mycket jag bara kan, och vet du vad? Jag är inte ens sugen att shoppa längre. Jag tittar inte ens i affärer eller på webshoppar. Ekonomisk frihet är numera mitt mål.
    Ha det gott!
    Mvh, Anneli

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.