”Drömsituation för H&M”

Jag läste med nöje intervjun med Stefan Persson som publicerades i Dagens Industri under veckan. Att han för första gången på tio år ställer upp på en intervju känns lite speciellt men jag tycker mest efter att ha läst artikeln att det snarare är ett desperat skrik som resultat av en sjunkande aktie som inte ens kan räddas av stora insiderköp av herr Persson själv.

Jag vill börja med att säga att det är fult att ljuga, Stefan Persson. H&M befinner sig i allt annat än en så kallad ”drömsituation”.

Det här är fakta: H&Ms marginaler sjunker (läs mitt inlägg om det här), försäljningen tar inte riktigt fart och de släpper nya varumärken på löpande band (tydligen). Nu har precis deras senaste satsning ”Arket” lanserats och H&M har fått stor kritik för att istället för att få styr på den verksamhet de redan har, spenderar pengar på att släppa nya varumärken som bara i sig pressar marginalerna ytterligare.

Varken H&M eller deras aktiekurs befinner sig i någon som helst drömsituation. Aktien har gått från 368 kronor i februari 2015 till att nu ligga under 200 kronor medan resten av börsen fortsatt uppåt. Utmaningarna för H&M har varit många men det som framförallt har stått i fokus har varit problemet med att hänga med konkurrenterna vad gäller onlinehandel.

Det finns så många saker jag tycker är intressanta med uttalandet ovan. För det första påstår han att de ligger i framkant och att de förutsåg skiftet redan för tio år sedan. Jag, och säkert många andra, undrar hur det kommer sig att H&M förutsåg utmaningarna med ett skifte från handel i fysisk butik till online utan att gjort något åt det under ett decennium.

För det andra menar Persson alltså att de redan gjort investeringar på flera miljarder för att utveckla en digital plattform som de, enligt Persson, nu kan börja få avkastning på. Vad betyder ens det? Menar han att de under tio år har utvecklat något som fortfarande gör att de inte ens ligger i linje med sina konkurrenter? För det är ju precis det han säger. Stefan Persson lägger dock till att detta är investeringar gjorda utan att ha sneglat på ”aktiemarknadens kortsiktiga synsätt”, jag skulle dock vilja påstå att tio år i alla fall är något längre än kortsiktigt.

För det tredje – ”jag tror att det finns en missuppfattning i aktiemarknaden att vi inte hänger med digitalt, men vår syn är snarare att vi i många avseenden ligger i framkant (…)”. – Hahahahahhaha.

Det här sista är dock det som får mig att undra mest av allt. Stefan Persson förklarar att vi står inför ett branschskifte, att det är onlinehandel som är framtiden för retail men påstår ändå att konkurrenter som enbart har onlinehandel är de som kommer att råka illa ut i framtiden (tillsammans med de som bara erbjuder butikshandel).

Min tes är att H&M som tydligen lagt åtskilliga miljarder på en plattform online som inte verkar generera speciellt mycket avkastning trots att utvecklingen skett under tio års tid är de som kommer att råka mest illa ut i framtiden. Framförallt om de ska fortsätta spotta ur sig varumärken (vilket verkar vara planen) och därmed fortsätta pressa marginaler samtidigt som försäljningstillväxten inte ökar i den takt de hoppats på.

H&M har i min mening fortfarande stora problem att ta itu med. Det är självklart inte enkelt att driva ett så stort bolag som H&M och samtidigt få det att fortsätta växa men den här intervjun ger jag tummen ned. Det känns enbart som ett desperat försök till att höja aktiekursen något genom att kalla H&Ms mardröm för en ”drömsituation”.

/A

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *