Framtidens företag och marknadsföring

Jag skulle egentligen skriva om att göra sparande mer folkligt, men hamnade på ett sidospår om kapitalism, marknadsföring och företagande istället.

Jag tog en kaffe med en superentreprenör för ett tag sen. Han startade en av Sveriges så kallade unicorns och de flesta har hört talas om eller använder tjänsten. Vi snackade om kapitalism 2.0 och hur man kommer behöva driva företag i framtiden. Vi diskuterade också hur framtidens företag kommer att vara tvungna att verkligen erbjuda den bästa tjänsten eller produkten, både för konsumenter och de som arbetar i organisationen. Vi lever i ett informationssamhälle och det sätter extremt höga krav på att företag är transparenta. Se bara vad som hänt med till exempel Allra i år. Det går inte längre att ”lura” kunder och för att bolag ska överleva behöver de tänka om i sina verksamheter. Min hypotes är att de företag som överlever i framtiden är de som förstått vitsen av att vara versatila och inte tror att de kan vilseleda konsumenterna med ”häftig” eller påstridig marknadsföring.

Första steget för företag tror jag kommer vara att ta fram produkter som erbjuder bäst värde för kunder och konsumenter och att vara helt transparenta vad gäller produktion/pris/avgifter etc. Alltså, hållbara produkter (ESG) till rätt pris. Nästa steg handlar om utbildning. Här kommer vi tillbaka till att leva i ett informationssamhälle där kunder och konsumenter helt plötsligt har tillgång till ALL information. Nu är det viktigt att företaget utbildar sin målgrupp, om de söker produkt X vilka aspekter är viktiga/nödvändiga att titta på. I sista steget lanserar företaget sin produkt X och kunder och konsumenter väljer själva att köpa produkten eftersom de via utbildning har lärt sig vilka faktorer som är viktiga vid val av produkt inom kategorin.

Jag tror inte att det i framtiden kommer att vara möjligt att växa som företag utan att erbjuda bäst tjänst/produkt. Det kommer att vara konkurrens i sitt esse. Sen är frågan vad kunder och konsumenter faktiskt kommer att efterfråga. Jag tror till exempel inte att priskonkurrens kommer att vara viktigare än ett företags hållbarhetsarbete eller att se över sin produktionskedja för att säkerställa att arbetsmiljön är bra och att produktionen inte påverkar miljön för mycket – och i så fall kompensera för det.

Jag tror alltså att resultatet av vårt informationssamhälle kommer bli att kunder och konsumenter kan få större inflytande på hur företag beter sig och vilka produkter de erbjuder.

Vad tror ni om företagande i framtiden?

/A

1 Comment

  1. Å, jag har lite tankar och funderingar kring detta. Här kommer några oberoende av varandra och med varierande sannolikhet:

    1. Vad kommer företag att sälja i framtiden? säg att 3D printern slår igenom och plötsligt blir ”småprylar” som tandborstar, fidgets, mobilladdare, pennor etc värdelösa och det som säljs är istället en mall som du laddar ner på datorn (eller tar gratis från Piratebay).

    2. Delningsekonomin växer enormt pga att det är dyrt att äga mycket prylar, i kombination med ett ökat hållbarhetstänk. Företagens roll ändras och marknaden domineras av företag som förmedlar mellan privatpersoner.

    3. I dagsläget är pris sämst och plats bäst av marknadsmixens 4 P och vi går hela tiden längre och längre från pris som konkurrensmedel, precis som du skriver. Min uppfattning är att digitaliseringen gör att de mellanmänskliga relationerna, paradoxalt nog, blir viktigare än någonsin. I stil med: ”Alla företag är lika bra, men företag B har Karin och hon lyssnade på mig senast, det kändes bra”

    4. Många svenska företag som vi idag betraktar som odödliga kommer bli brutalt slukade av jättar från Asien. De företag vi har som i dagsläget kan konkurrera på pris genom att producera billigt i exempelvis Kina kan vända och gå hem när Kina börjar konkurrera mot dem istället för att leverera till dem (<– Jätteförenklat resonemang, det är principen jag är ute efter)

    5. Jag har också en idé om att tillväxthetsen kanske lägger sig. Nuläget och den närmaste framtiden kommer präglas av tillväxthet tack vare alla möjligheter som all ny teknik ger oss, men många företag växer för fort och faller platt när konkurrenterna kommer med något bättre, trendigare eller omvärlden ändras. Företaget hinner aldrig blir riktigt förankrat för det växer så fort, men det blir bara ett luftslott.

    Ja, lite spontana stankar 🙂

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *