Kvartalsrapport H&M

På torsdag släpper H&M sin Q3-rapport. Försäljningssiffror för de tre senaste månaderna fick vi i mitten av september vilka var snäppet under förväntan. Trots sämre försäljning drog aktiekursen ett lättnadsrally och steg på svaga siffror. Det kan betyda att förväntan bland aktieägarna var såpass låg att ett sämre resultat redan var inprisat i kursen. Frågan är hur förväntan ser ut inför kommande rapport, inte bland analytiker, utan bland småsparare. Kursen har återhämtat sig från strax under 200 till att nu stå strax över 220.

När H&M släppte försäljningssiffror för tredje kvartalet lät det så här:

Jag vill ifrågasätta ett par saker med det här uttalandet: 1) H&M menar alltså att varulagersituationen blivit bättre för att de reat ut sommarkläder, vilket skulle kunna vara ett resultat av en ovanligt varm höst i Europa. 2) H&M menar dock samtidigt att försäljning av höstkollektionerna har tagit fart. Detta tycker jag verkar konstigt. Om de lyckats rea ut sommarkläder på grund av varmt klimat, vem har då även köpt höstkläder? Fundera över hur du själv hade gjort, hade du både handlat på H&Ms sommarrea och fyllt på höstgarderoben eller hade du väntat tills det blir kallare och även dessa kollektioner reas ut? Jag tror att lagersituationen initialt kan ha blivit bättre men att vi kommer att se problem igen till fjärde kvartalet.

Jag tror inte att rapporten kommer att vara i linje med förväntan, men(!), jag hade inte velat gå kort för den sakens skull. Med tanke på reaktionen på försäljningssiffrorna för tredje kvartalet så rör jag helst inte H&Ms aktie. Som vanligt med andra ord.

Källa: SME Direkt

Ovan kan vi se hur försäljningstillväxten och rörelsemarginalen utvecklats sen 2007. Sen 2010 har rörelsemarginalen (hur stor del av varje omsatt krona för en rörelse som blir kvar till att täcka räntor, skatt och ge eventuell vinst) sjunkit från 22,7 till 2016 12,4. Prognosen för 2017 är 12 och sedan väntas rörelsemarginalen sluta falla. Jag vet inte om jag håller med, H&M har en hel del att bevisa, både i form av förbättrad onlinehandel men även hur deras nya satsning Arket kommer att gå. Dessutom har H&M sagt att de kommer att lansera fler nya varumärken under nästa år – vilket jag inte tror kommer att gynna rörelsemarginalen.

H&M är ett typexempel på att det inte går att göra en analys genom att kalla ett bolag ”stort och fint” utan att det krävs mer jobb innan man bestämmer sig för att köpa aktier i ett bolag.

Hur tänker ni inför rapporten på torsdag?

/A

1 Comment

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *